Felvételizőknek

IV. Tudós tanárok – tanár tudósok tanárképzési konferencia

Gyakorlatok a tanárképzésben

 

A tanárképzésben mind a pálya iránti elhivatottság, mind a szakmai felkészültség megteremtésében meghatározó szerepe van a pedagógiai-pszichológiai, a szaktárgyi és a komplex iskolai gyakorlatoknak egyaránt. A tanárképzés kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a tanárszakos hallgatók már a képzésük elején gyakorlati tapasztalatokra tegyenek szert, és a különböző típusú gyakorlatok szakmai egymásra épülése folyamatos fejlődést biztosítson a számukra. A képzésben a köznevelési intézményben zajló gyakorlatok szoros kapcsolatban állnak az egyetemi kurzusokkal, amelyek segítik a pedagógiai és pszichológiai, szakmai, szakmódszertani ismeretek megalapozását, alkalmazását és reflektálását.

Az ELTE Tanárképző Központja a tanárképzésben zajló gyakorlatok témáját középpontba állítva tudományos konferenciát szervez a Tudós tanárok – tanár tudósok konferenciasorozat keretében. A konferencia célja az egyetemen és a köznevelési intézményekben megvalósuló gyakorlatok kapcsolatának fókuszba állítása: a meglévő jógyakorlatok bemutatása; az új típusú gyakorlatok tartalmi és módszertani előkészítése; az egyetemi oktatók, mentortanárok és tanárszakos hallgatók együttműködésének erősítése.


A konferencia időpontja: 2024. november 16. (szombat) 9.30–17.00 óra
Helye: ELTE BTK, 1088 Budapest, Múzeum körút 4/A‒B

A konferencia szervezőbizottságának elnökei: dr. Csapodi Csaba, dr. Gonda Zsuzsa


Kapcsolat: tudomanyszervezes@tkk.elte.hu

PROGRAM

9.30–10.00

Regisztráció (Múzeum körút 4/A, fszt.)

10.00–10.20

Megnyitó, köszöntők (Múzeum körút 4/A, fszt. kari tanácsterem)

10.20–11.20

Plenáris előadások (Múzeum körút 4/A, fszt. kari tanácsterem)

Rapos Nóra (ELTE PPK): Szakmai tanulás és identitásváltozás a pályaszocializációs gyakorlatok kapcsán

Csapodi Csaba (ELTE TKK): A csoportos tanítási gyakorlat – kihívás és lehetőség

Lázár Ildikó (ELTE BTK): Szerepcsere a szakmódszertani kurzusokon - felkészítés a tanítási gyakorlatokra

11.45–13.00

Kerekasztal-beszélgetés (Múzeum körút 4/A, fszt. kari tanácsterem)

A tanárképzés gyakorlatai – az ELTE, a BDPK, a SZTE, a PTE, a PE és a NyE tanár-, illetve pedagógusképző központjainak a részvételével, moderátor: Gonda Zsuzsa

13.00–14.00

Büféebéd (Múzeum körút 4/A, fszt., kari tanácsterem)

14.00–16.00

Szekció-előadások (részletes program és terembeosztás alább)

16.15–17.00

A konferencia zárása és kötetbemutatók (Múzeum körút 4/A, fszt. kari tanácsterem)

Csapodi Csaba, Gonda Zsuzsa (szerk.): Tanulmányok a Mester és tanítvány országos tanárképzési konferenciáról

Lengyel Zsuzsa, Szekeresné Nádudvary Ildikó (szerk.): 101 jógyakorlat mentortanároknak

 


 

Múzeum körút 4.

B/172.

Angol nyelvi szekció

Szekcióvezető: Szabó Éva (ELTE)

14.00–14.20

Pereszlényi Anna – Divéki Rita (ELTE): Angol szakos egyetemisták szociális és érzelmi készségeinek fejlesztése megosztó témákon keresztül

14.20–14.40

Szabó Éva (ELTE): Az alternatív értékelés hónapja: a gamifikáció előnyei és kihívásai egy angol módszertani kurzuson

14.40–15.00

Uwe Pohl (ELTE): Classroom presence: what is it and can it be trained?

15.00–15.20

Lázár Ildikó, Tartsayné Németh Nóra, Tiboldi Tímea és hallgatók (ELTE): Hallgatók felkészítése külföldi tanítási gyakorlatra – Egy nemzetközi projekt tapasztalatai

15.20–15.40

Szegedy-Maszák Anna (ELTE Apáczai): Az angol szakos tanárjelölt és vezetőtanárának együttműködése a jelöltek szemszögéből: Esettanulmány a gyakorlóiskolában

Múzeum körút 4. A/329.

Német nyelvi szekció

Szekcióvezető: Feld-Knapp Ilona (ELTE)

14.00–14.20

Pintye-Lukács Erzsébet (Debreceni Egyetem): A tanárképzés és a tanítási gyakorlat közötti kapcsolat feltérképezése

14.20–14.40

Csatár Péter Pintye-Lukács Erzsébet (Debreceni Egyetem): A lexikális kompetencia fejlesztésének támogatása a kollokációs optimum segítségével

14.40–15.00

Reviczki Petra (Debreceni Bethlen Gábor Technikum): Nyelveken Szóló Érzelmek: Érzelmi Intelligencia Fejlesztése Idegen Nyelvi Órán

15.00–15.20

Kuruncziné Kapcsándi Katalin (ELTE Radnóti): Irodalom a német nyelvoktatásban

15.20–15.40

Feld-Knapp Ilona – Perge Gabriella (ELTE): Csoportos tanítási gyakorlat a némettanár-képzésben az ELTE-n – példák a megvalósíthatóságra

Múzeum körút 4. B/117.

Idegen nyelv és pedagógia szekció

Szekcióvezető: Szesztay Margit (ELTE)

14.00–14.20

Jenei Gabriella (ELTE): Nyelvtanárok az egyéni órák világában: Szakmai háttér, tanulói igények és képzési szükségletek

14.20–14.40

Tankó Gyula (ELTE): A mérés és értékelés helye és szerepe a tanárképzésben: Mit nyújtott a múlt? Mit tartogat a jövő?

14.40–15.00

Hubai Katalin (ELTE Apáczai): Vezető- és mentortanárok gyakorlatzáró értékelése: dilemmák és lehetőségek

15.00–15.20

Divéki Rita (ELTE): Tanárjelöltek felkészítése a nehéz beszélgetésekre a mesterséges intelligencia segítségével

15.20–15.40

Kapusi János (Debreceni Bethlen Gábor Technikum): Az idegen nyelvű földrajzoktatás eredményei és kihívásai a kétnyelvű oktatás hazai gyakorlatában – szaktanári és kutatói szemszögből

15.40–16.00

Huszthy Alma (ELTE): Nyelvi önbizalom és nyelvi szorongás az olasztanár-szakos hallgatók egyetemi és középiskolai tanítási élményeinek tükrében

Múzeum körút 4. A/047.

Pedagógusképzés és pedagógia szekció

Szekcióvezető: Rapos Nóra (ELTE)

14.00–14.20

Bacsa-Károlyi Borbála – Fehérvári Anikó (ELTE): Tanárjelöltek nézetei a játékosított tanulással kapcsolatban

14.20–14.40

Fridrich Máté (PTE): Gamifikáció a tanárképzésben: Hogyan növelheti a gamifikáció a tanárjelöltek sikerességét?

14.40–15.00

Fekete Imre – Takács Edit –  Keszei Barbara (BGE): A XXI. századi tanulási környezet hatása az egyetemi hallgatók fejlődésére

15.00–15.20

Lénárd Sándor, Rapos Nóra, Czirfusz Dóra, Horváth András (ELTE): A tanárszakos hallgatók tanári identitásának alakulását befolyásoló tanulási környezet

15.20–15.40

Gulyásné Pusztai Réka (ELTE Radnóti): Pozitív pedagógia a finn oktatásban

15.40–16.00

Szekeres Bella (PTE): Gyakorlatközpontú biológia oktatás lehetőségei – A biológia tanítása: módszertani folyóirat szisztematikus áttekintése

Múzeum körút 4. A/428.

Matematika és természettudomány szekció

Szekcióvezető: Kovács Zoltán (EKKE)

14.00–14.20

Pap Katalin Tünde – Báthori Boglárka (EKKE): A matematika szeretete és a tanári identitás megnyilvánulásai matematikatanár-jelöltek narratíváiban

14.20–14.40

Váradi Gréta (DE): A geometriai bizonyításokban használt ábrák szerepe

14.40–15.00

Vancsó Ödön – Fejes-Tóth Péter (ELTE): Statisztikatanítási kísérletek a középiskolában

15.00–15.20

Gosztonyi Katalin (ELTE): A véges matematika témájú elemi matematika tantárgy megújítása. Matematikai és didaktikai megfontolások.

15.20–15.40

Szalay Luca – Borbás Réka – Füzesi István (ELTE): A kísérlettervezés tanítása a kémiatanári képzésben

15.40–16.00

Füzesi István – Szalay Luca (ELTE Bolyai, ELTE): Kémiai kísérlettervező feladatlapok alkalmazhatósága: tanárok és hallgatók tapasztalatai a második év eredményei alapján

Múzeum körút 4.

A/alagsor 150.

Magyar és művészetek szekció

Szekcióvezető: Antalné Szabó Ágnes (ELTE)

14.00–14.20

Osztroluczky Sarolta – Pintér Borbála (PPKE, ELTE): A Segédlet irodalmi művek elemzéséhez és tanításhoz munkacímű egyetemi jegyzet összeállításának és módszertanának bemutatása

14.20–14.40

Törökné Molnár Mária (DE): Szövegértelmezési stratégiák átadása a középszintű irodalomoktatásban

14.40–15.00

Antalné Szabó Ágnes (ELTE): A hallgatói tanulságlapok tanulságai az összefüggő egyéni iskolai gyakorlatról

15.00–15.20

Balogh-Molnár Andrea (ELTE): Tanítás és támogatás az Anyanyelv-pedagógia folyóirattal

15.20–15.40

Szíjártó Imre (EKKE): A médiatanár-jelöltek módszertani felkészítése

15.40–16.00

Kiss Gabriella – Bethlenfalvy Ádám (KRE): Right now! Alternatív pályaszocializáció a KRE dráma- és színházismeret osztatlan tanári képzésében

Múzeum körút 4. A/331.

Történelem és etika szekció

Szekcióvezető: Jakab Péter (ELTE)

14.00–14.20

Szemethy Tamás (ELTE Trefort): A holokauszt tanításának módszertani lehetőségei

14.20–14.40

Jakab Péter (ELTE): Az összefüggő tanítási gyakorlatot kísérő szeminárium műfaja: tapasztalatok és fejlesztési lehetőségek a történelem tantárgy kapcsán

14.40–15.00

Kiss Csilla (ELTE Trefort): Életmód- és művelődéstörténeti tartalmak tanítási lehetőségei a történelemtanításban (különös tekintettel a nőtörténetre)

15.00–15.20

Diószegi-Szőcs Máté (ELTE Radnóti): Tudományos eredmények a történelemtanításban

15.20–15.40

Szota Cintia (EKKE): Etikát tanítani bárki tud? Az etikatanár-jelöltek felkészítése az erkölcsi pluralizmus okozta kihívásokra