Felvételizőknek
IV. Tudós tanárok – tanár tudósok tanárképzési konferencia
Gyakorlatok a tanárképzésben
A tanárképzésben mind a pálya iránti elhivatottság, mind a szakmai felkészültség megteremtésében meghatározó szerepe van a pedagógiai-pszichológiai, a szaktárgyi és a komplex iskolai gyakorlatoknak egyaránt. A tanárképzés kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a tanárszakos hallgatók már a képzésük elején gyakorlati tapasztalatokra tegyenek szert, és a különböző típusú gyakorlatok szakmai egymásra épülése folyamatos fejlődést biztosítson a számukra. A képzésben a köznevelési intézményben zajló gyakorlatok szoros kapcsolatban állnak az egyetemi kurzusokkal, amelyek segítik a pedagógiai és pszichológiai, szakmai, szakmódszertani ismeretek megalapozását, alkalmazását és reflektálását.
Az ELTE Tanárképző Központja a tanárképzésben zajló gyakorlatok témáját középpontba állítva tudományos konferenciát szervez a Tudós tanárok – tanár tudósok konferenciasorozat keretében. A konferencia célja az egyetemen és a köznevelési intézményekben megvalósuló gyakorlatok kapcsolatának fókuszba állítása: a meglévő jógyakorlatok bemutatása; az új típusú gyakorlatok tartalmi és módszertani előkészítése; az egyetemi oktatók, mentortanárok és tanárszakos hallgatók együttműködésének erősítése.
A konferencia időpontja: 2024. november 16. (szombat) 9.30–17.00 óra
Helye: ELTE BTK, 1088 Budapest, Múzeum körút 4/A‒B
A konferencia szervezőbizottságának elnökei: dr. Csapodi Csaba, dr. Gonda Zsuzsa
Kapcsolat: tudomanyszervezes@tkk.elte.hu
PROGRAM |
|
---|---|
9.30–10.00 |
Regisztráció (Múzeum körút 4/A, fszt.) |
10.00–10.20 |
Megnyitó, köszöntők (Múzeum körút 4/A, fszt. kari tanácsterem) |
10.20–11.20 |
Plenáris előadások (Múzeum körút 4/A, fszt. kari tanácsterem) |
Rapos Nóra (ELTE PPK): Szakmai tanulás és identitásváltozás a pályaszocializációs gyakorlatok kapcsán |
|
Csapodi Csaba (ELTE TKK): A csoportos tanítási gyakorlat – kihívás és lehetőség |
|
Lázár Ildikó (ELTE BTK): Szerepcsere a szakmódszertani kurzusokon - felkészítés a tanítási gyakorlatokra |
11.45–13.00 |
Kerekasztal-beszélgetés (Múzeum körút 4/A, fszt. kari tanácsterem) |
A tanárképzés gyakorlatai – az ELTE, a BDPK, a SZTE, a PTE, a PE és a NyE tanár-, illetve pedagógusképző központjainak a részvételével, moderátor: Gonda Zsuzsa |
13.00–14.00 |
Büféebéd (Múzeum körút 4/A, fszt., kari tanácsterem) |
14.00–16.00 |
Szekció-előadások (részletes program és terembeosztás alább) |
16.15–17.00 |
A konferencia zárása és kötetbemutatók (Múzeum körút 4/A, fszt. kari tanácsterem) |
Csapodi Csaba, Gonda Zsuzsa (szerk.): Tanulmányok a Mester és tanítvány országos tanárképzési konferenciáról Lengyel Zsuzsa, Szekeresné Nádudvary Ildikó (szerk.): 101 jógyakorlat mentortanároknak |
Múzeum körút 4.B/172. |
Angol nyelvi szekcióSzekcióvezető: Szabó Éva (ELTE) |
14.00–14.20 |
Pereszlényi Anna – Divéki Rita (ELTE): Angol szakos egyetemisták szociális és érzelmi készségeinek fejlesztése megosztó témákon keresztül |
14.20–14.40 |
Szabó Éva (ELTE): Az alternatív értékelés hónapja: a gamifikáció előnyei és kihívásai egy angol módszertani kurzuson |
14.40–15.00 |
Uwe Pohl (ELTE): Classroom presence: what is it and can it be trained? |
15.00–15.20 |
Lázár Ildikó, Tartsayné Németh Nóra, Tiboldi Tímea és hallgatók (ELTE): Hallgatók felkészítése külföldi tanítási gyakorlatra – Egy nemzetközi projekt tapasztalatai |
15.20–15.40 |
Szegedy-Maszák Anna (ELTE Apáczai): Az angol szakos tanárjelölt és vezetőtanárának együttműködése a jelöltek szemszögéből: Esettanulmány a gyakorlóiskolában |
Múzeum körút 4. A/329. |
Német nyelvi szekcióSzekcióvezető: Feld-Knapp Ilona (ELTE) |
14.00–14.20 |
Pintye-Lukács Erzsébet (Debreceni Egyetem): A tanárképzés és a tanítási gyakorlat közötti kapcsolat feltérképezése |
14.20–14.40 |
Csatár Péter – Pintye-Lukács Erzsébet (Debreceni Egyetem): A lexikális kompetencia fejlesztésének támogatása a kollokációs optimum segítségével |
14.40–15.00 |
Reviczki Petra (Debreceni Bethlen Gábor Technikum): Nyelveken Szóló Érzelmek: Érzelmi Intelligencia Fejlesztése Idegen Nyelvi Órán |
15.00–15.20 |
Kuruncziné Kapcsándi Katalin (ELTE Radnóti): Irodalom a német nyelvoktatásban |
15.20–15.40 |
Feld-Knapp Ilona – Perge Gabriella (ELTE): Csoportos tanítási gyakorlat a némettanár-képzésben az ELTE-n – példák a megvalósíthatóságra |
Múzeum körút 4. B/117. |
Idegen nyelv és pedagógia szekcióSzekcióvezető: Szesztay Margit (ELTE) |
14.00–14.20 |
Jenei Gabriella (ELTE): Nyelvtanárok az egyéni órák világában: Szakmai háttér, tanulói igények és képzési szükségletek |
14.20–14.40 |
Tankó Gyula (ELTE): A mérés és értékelés helye és szerepe a tanárképzésben: Mit nyújtott a múlt? Mit tartogat a jövő? |
14.40–15.00 |
Hubai Katalin (ELTE Apáczai): Vezető- és mentortanárok gyakorlatzáró értékelése: dilemmák és lehetőségek |
15.00–15.20 |
Divéki Rita (ELTE): Tanárjelöltek felkészítése a nehéz beszélgetésekre a mesterséges intelligencia segítségével |
15.20–15.40 |
Kapusi János (Debreceni Bethlen Gábor Technikum): Az idegen nyelvű földrajzoktatás eredményei és kihívásai a kétnyelvű oktatás hazai gyakorlatában – szaktanári és kutatói szemszögből |
15.40–16.00 |
Huszthy Alma (ELTE): Nyelvi önbizalom és nyelvi szorongás az olasztanár-szakos hallgatók egyetemi és középiskolai tanítási élményeinek tükrében |
Múzeum körút 4. A/047. |
Pedagógusképzés és pedagógia szekcióSzekcióvezető: Rapos Nóra (ELTE) |
14.00–14.20 |
Bacsa-Károlyi Borbála – Fehérvári Anikó (ELTE): Tanárjelöltek nézetei a játékosított tanulással kapcsolatban |
14.20–14.40 |
Fridrich Máté (PTE): Gamifikáció a tanárképzésben: Hogyan növelheti a gamifikáció a tanárjelöltek sikerességét? |
14.40–15.00 |
Fekete Imre – Takács Edit – Keszei Barbara (BGE): A XXI. századi tanulási környezet hatása az egyetemi hallgatók fejlődésére |
15.00–15.20 |
Lénárd Sándor, Rapos Nóra, Czirfusz Dóra, Horváth András (ELTE): A tanárszakos hallgatók tanári identitásának alakulását befolyásoló tanulási környezet |
15.20–15.40 |
Gulyásné Pusztai Réka (ELTE Radnóti): Pozitív pedagógia a finn oktatásban |
15.40–16.00 |
Szekeres Bella (PTE): Gyakorlatközpontú biológia oktatás lehetőségei – A biológia tanítása: módszertani folyóirat szisztematikus áttekintése |
Múzeum körút 4. A/428. |
Matematika és természettudomány szekcióSzekcióvezető: Kovács Zoltán (EKKE) |
14.00–14.20 |
Pap Katalin Tünde – Báthori Boglárka (EKKE): A matematika szeretete és a tanári identitás megnyilvánulásai matematikatanár-jelöltek narratíváiban |
14.20–14.40 |
Váradi Gréta (DE): A geometriai bizonyításokban használt ábrák szerepe |
14.40–15.00 |
Vancsó Ödön – Fejes-Tóth Péter (ELTE): Statisztikatanítási kísérletek a középiskolában |
15.00–15.20 |
Gosztonyi Katalin (ELTE): A véges matematika témájú elemi matematika tantárgy megújítása. Matematikai és didaktikai megfontolások. |
15.20–15.40 |
Szalay Luca – Borbás Réka – Füzesi István (ELTE): A kísérlettervezés tanítása a kémiatanári képzésben |
15.40–16.00 |
Füzesi István – Szalay Luca (ELTE Bolyai, ELTE): Kémiai kísérlettervező feladatlapok alkalmazhatósága: tanárok és hallgatók tapasztalatai a második év eredményei alapján |
Múzeum körút 4.A/alagsor 150. |
Magyar és művészetek szekcióSzekcióvezető: Antalné Szabó Ágnes (ELTE) |
14.00–14.20 |
Osztroluczky Sarolta – Pintér Borbála (PPKE, ELTE): A Segédlet irodalmi művek elemzéséhez és tanításhoz munkacímű egyetemi jegyzet összeállításának és módszertanának bemutatása |
14.20–14.40 |
Törökné Molnár Mária (DE): Szövegértelmezési stratégiák átadása a középszintű irodalomoktatásban |
14.40–15.00 |
Antalné Szabó Ágnes (ELTE): A hallgatói tanulságlapok tanulságai az összefüggő egyéni iskolai gyakorlatról |
15.00–15.20 |
Balogh-Molnár Andrea (ELTE): Tanítás és támogatás az Anyanyelv-pedagógia folyóirattal |
15.20–15.40 |
Szíjártó Imre (EKKE): A médiatanár-jelöltek módszertani felkészítése |
15.40–16.00 |
Kiss Gabriella – Bethlenfalvy Ádám (KRE): Right now! Alternatív pályaszocializáció a KRE dráma- és színházismeret osztatlan tanári képzésében |
Múzeum körút 4. A/331. |
Történelem és etika szekcióSzekcióvezető: Jakab Péter (ELTE) |
14.00–14.20 |
Szemethy Tamás (ELTE Trefort): A holokauszt tanításának módszertani lehetőségei |
14.20–14.40 |
Jakab Péter (ELTE): Az összefüggő tanítási gyakorlatot kísérő szeminárium műfaja: tapasztalatok és fejlesztési lehetőségek a történelem tantárgy kapcsán |
14.40–15.00 |
Kiss Csilla (ELTE Trefort): Életmód- és művelődéstörténeti tartalmak tanítási lehetőségei a történelemtanításban (különös tekintettel a nőtörténetre) |
15.00–15.20 |
Diószegi-Szőcs Máté (ELTE Radnóti): Tudományos eredmények a történelemtanításban |
15.20–15.40 |
Szota Cintia (EKKE): Etikát tanítani bárki tud? Az etikatanár-jelöltek felkészítése az erkölcsi pluralizmus okozta kihívásokra |