Digitális nagyköveti program
Digitális nagyköveti program
A program az RRF-2.1.2-21-2022-00023 sz. „Gyakorlatorientált felsőfokú képzés infrastrukturális és készségfejlesztés az ELTE-n" c. projekt keretében valósul meg.
Mi a program célja?
A Digitális nagyköveti program célja a tanár szakos egyetemi hallgatók támogatása az oktatásban alkalmazható digitális megoldások használatában a tanulási-tanítási folyamatban. A program fő feladatai közé tartozik a tanár szakos hallgatók motiválása a digitális eszközhasználatra; az élethosszig tartó tanulás képességének a fejlesztése online tanulási formák segítségével; a szaktárgyhoz kapcsolódó digitális felületek, alkalmazások megismerésének a segítése; a magabiztos és hatékony digitális eszközhasználat kialakítása, az online tanulási formák integrálása az oktatásba.
Kik a digitális nagykövetek?
Digitális nagykövetek azok az egyetemi oktatók, gyakorlóintézményi vezetőpedagógusok és tanár szakos hallgatók, akik folyamatosan lépést tartanak az oktatástechnológiai újdonságokkal, értik a digitális megoldások hatását a szaktárgyi feladatokra és saját tudásukra, valamint képesek diákjaikat is felkészíteni a digitális eszközök használatára, online tanulási formák megvalósítására.
Nagykövetek
Szeretne jógyakorlatokat megismerni a digitális eszközök, szoftverek oktatási alkalmazásáról? Konkrét kérdése van a digitális eszközök oktatási alkalmazásával kapcsolatban? Szeretne tanácsot kérni, hogy alkalmazhatná hatékonyan saját szaktárgyában a digitális eszközöket? Jelentkezzen fogadóórára nagyköveteinkhez!
|
|
Lajtai Ádám
ELTE BTK
Lajtai Ádám vagyok, az ELTE BTK Angol Alkalmazott Nyelvészeti Tanszékének adjunktusa. Kutatási területem az alkalmazott nyelvészet és a nyelvpedagógia, doktori kutatásomban a videójátékok nyelvtanulási motivációra gyakorolt hatásával foglalkoztam, de érdekel mindenféle digitális eszköz használata. Egyetemi munkám mellett gyakorló pedagógusként az IKT-eszközök használata a munkám mindennapos része. Szeretném a megszerzett elméleti és gyakorlati tudásommal segíteni a leendő nyelvtanárok munkáját, hogy minél több interaktív, élményalapú és kritikai gondolkodásra ösztönző feladattal tudják színesíteni tanóráikat.
Fogadóóra: kéthetente csütörtökön 16‒16.45, online, előzetes bejelentkezés szükséges |
|
![]() |
Schnider Dorottya
ELTE TTK
Schnider Dorottya vagyok, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium fizikatanára, az ELTE TTK Fizika Intézetének szakmódszertanos oktatója, a PhysicsFunandPro alapítója. A fizika tanítása igazán a szívemhez nőtt, nyitott vagyok az innovatív oktatási lehetőségek felé, kutatom és tesztelem az új módszereket. Fontosnak tartom a kreatív pedagógia lehetőségeinek megragadását, hiszen célom, hogy diákjaim játékos módon, cselekvésközpontú módszereken keresztül, egy elfogadó és befogadó környezetben szerezzék meg a szükséges tudást, miközben fejlődik gondolkodási képességük, valamint olyan szakmai és szociális kompetenciák kerülnek birtokukba, amelyek a sikeres boldoguláshoz nélkülözhetetlenek.
Fogadóóra: kéthetente csütörtökön 9‒9.45, online, előzetes bejelentkezés szükséges |
![]() |
Bán Áron
ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium
Bán Áron vagyok, az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium történelem szakos vezetőtanára. Munkám során törekszem arra, hogy a digitális eszközök használata a felkészülés és tanítás során beépüljön a mindennapok rutinjába. Fontosnak tartom, hogy ezekkel a lehetőségekkel ne csak én, hanem a tanárjelöltek, diákok is éljenek. A történelemoktatásban események feltárásában, megértésében és elemzésében a digitális tartalmak és eszközök elengedhetetlenek, nagyban hozzájárulhatnak az eseményeket alakító tényezők interaktív feldolgozásához.
Fogadóóra: kéthetente szerdán 11‒11.45, online, előzetes bejelentkezés szükséges |
![]() |
Elekes Katalin
ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium
elekes.katalin@trefort.elte.hu
Elekes Katalin vagyok, az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium angol szakos vezetőtanára, 2016 óta mesterpedagógus. A digitális eszközök mindig is érdekeltek, és a mai napig szívesen próbálok ki új eszközöket a tanórákon és azokon kívül is. Tanítványaimat is a tudatos és értelmes eszközhasználatra buzdítom, és igyekszem olyan feladatokat adni nekik, amelyek során kreatívan tudják kihasználni a digitális világ nyújtotta lehetőségeket.
Fogadóóra: kéthetente csütörtökön 11‒11.45, előzetes bejelentkezés szükséges |
|
Kovács Sarolta Anna
ELTE BTK
Kovács Sarolta Anna vagyok, ötödéves magyar-történelem szakos hallgató. A tanulmányaim és tanítási gyakorlatom során mind tanuló, mind tanár szerepből lehetőségem nyílt megtapasztalni a digitális eszközökkel támogatott tanulás előnyeit, amelyek megkönnyítették a tanórák megtervezését, szervezését, valamint diákjaimnak is megkönnyítették az általam tanított tárgyak megértését, új készségek fejlesztésére adtak módot. Tanári tevékenységem során fontosnak tartom a digitális eszközök alkalmazását a tanulás hatékonyabb támogatásához, illetve bíztatom a kísérletezésre, újdonságok kipróbálására a többi tanárjelöltet is.
Fogadóóra: kéthetente hétfőn 16‒16.45, előzetes bejelentkezés szükséges |
![]()
|
Tóth-Antal Rebeka
ELTE BTK
Tóth-Antal Rebeka vagyok végzős történelem-média tanárszakos hallgató. Már több éve foglalkozom hátrányos helyzetű általános iskolásokkkal, illetve a tanítási gyakorlatokon és az óraadói állásom során is sok tapasztalatot szereztem abban, hogy hogyan tudnám a tananyagot érdekesebben és interaktívabban átadni a diákoknak. Az egyik megoldás, amiben hiszek, az a digitalizáció, mert úgy látom, ezáltal a tanulók is úgy érezhetik, hogy 21. századi módszerekkel sajátítják el a tudást. Fontosnak tartom, hogy a program keretein belül nyitottak legyünk arra, hogy egymástól tanuljunk és ezáltal közösen fejlődhessünk a tanárképzésben.
Fogadóóra: kéthetente kedden 18‒18.45, előzetes bejelentkezés szükséges |
Tematikus foglalkozás |
Oktató |
Időpont és helyszín |
Jelentkezési link |
Digitális eszközhasználat lehetőségei a történelemtantásban.
A történelemtanításban, csakúgy, mint más tantárgyak esetében a digitális eszközhasználat fontos elvárás a diákok részéről. Ezek használata a tantárgy esetében kiemelten fontos, hiszen a történeti és kritikai gondolkodás fejlesztéséhez nagyban hozzájárulhatnak különböző típusú források elemzései és feldolgozásai. A workshop során a tanórára történő felkészülést és az órán felhasználható digitális eszközök és forrásgyűjteményeket tekintjük át. |
Bán Áron |
2025. március 12. (szerda) 16.00‒17.30 ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium, I. emelet 5-ös terem |
|
A digitális tanár SELFIE-je
Az első foglalkozáson a tanár személyére fogunk fókuszálni, és megrajzoljuk a digitális nyelvtanár “önarcképét”. Interaktív feladatok segítségével átgondoljuk, hogy a pedagógiai folyamatok során milyen módon és milyen céllal lehet hatékonyan használni a különféle alkalmazásokat és felületeket a nyelvórákon. A résztvevőknek lehetőségük lesz arra, hogy kipróbáljanak különféle eszközöket, amelyek az óratervezés, a feladatkészítés vagy számonkérés során a segítségükre lehetnek.
|
Elekes Katalin |
2025. március 20. (csütörtök), 15‒16.30 ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium 1088 Budapest, Trefort u. 8. III. em. 9-es terem |
|
Digitális túlélőkészlet nyelvtanároknak
A workshop célja, hogy felvértezze a tanárjelölteket olyan digitális eszközök és módszerek hatékony alkalmazásával, amelyekkel a tanórákon, az órák tervezésében, vagy az értékelésben időt tudnak maguknak megtakarítani. A workshop során interaktív gyakorlatokon, esettanulmányokon és praktikus tippeken keresztül mélyítjük el a digitális kompetenciákat. |
Lajtai Ádám |
2025. március 26. (szerda), 17.00‒18.30 ELTE BTK R épület 431-es terem
|
|
Az internet mint a jógyakorlatok gyűjtőhelye
Készítsünk közösen játékos, a diákokat aktív részvételre ösztönző, a tantárgyhoz való hozzáállást fokozó feladatokat. Milyen is egy videofeladatlap? Hogyan készül egy ötletes online szabadulószoba, ami nem csak motiváló, hanem az eredményes tudásszerzéshez és gondolkodásfejlődéshez is hozzájárul? Szükséged lesz a kreativitásodra és a laptopodra. Szeretettel várlak a műhelyen. Alkossunk együtt egy kreatív feladatbankot. |
Schnider Dorottya |
2025. március 26.14:00‒15:30 ELTE TTK É-i épület, 4.52. Sas Elemér terem |
|
Digitális eszközhasználat lehetőségei az állampolgári ismeretek tanításában
Az állampolgári ismeretek tantárgy néhány éve került csupán a kötelező tantárgyak közé régi-új közismereti tantárgyként. Legfontosabb sajátossága az állampolgári ismereteknek, hogy gyakorlatorientált tanítást tesz lehetővé, amely lehetővé teszi, sőt, elvárja a tanároktól, hogy éljenek és használják a legfontosabb tantárgyhoz kapcsolódó digitális eszközöket, lehetőségeket. Ezek felhasználásáról szól ez a workshop. |
Bán Áron |
2025. április 2. (szerda) 16.00-17.30, ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium, I. emelet 5-ös terem |
|
Gondolkodásfejlesztés kreatív környezetben
A bemutatóórán részt vevők betekintést nyerhetnek a PhysicsFunandPro módszertani ötlettárba. A hallgatók egy cselekvésközpontú, tudástranszferalapú tanulási folyamattal ismerkedhetnek meg, amely támogatja a hatékony tanulói kísérletezést. Tanulói kísérletek és mérések kivitelezése során diákjaink elmélyült tudásra tehetnek szert, valamint olyan kompetenciák kerülnek birtokukba, amelyek a továbbtanulás során, valamint a munka világában nélkülözhetetlenek. A tanulói mérések kivitelezéséhez Arduinót mint digitális adatgyűjtő eszközt használunk. A hangsúly a természettudományos megismerési folyamaton, valamint a digitális kompetenciafejlesztésen - adatfeldolgozás, kiértékelés és a jelenség értékelése – van. A bemutatóórán és az azt követő konzultáción szeretettel várom a fizikatanár szakos hallgatókat. Próbáld ki együtt az Arduinóval támogatott mérési feladatokat a Fazekasos kilencedikesekkel. Laptopra szükség lesz. Telepítsd az Arduino szoftvert: https://www.arduino.cc/en/software |
Schnider Dorottya |
2025. április 7. 10.00‒11.30 Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, 1082 Budapest, Horváth Mihály tér 8., 213-as terem.
|
|
Mire használjuk az AI-t a nyelvórán? Kreatív feladatok, kritikai gondolkodás, projektmunka.
A közös ötletelés során megvizsgáljuk, hogy hogyan használhatjuk az AI-t azon túl, hogy feladatokat vagy szövegeket generálunk nyelvórán, valamint arra keressük a választ, hogy segíthet-e az AI abban, hogy tanárként egyet hátralépjünk, és nagyobb teret engedjünk a tanulók autonóm nyelvtanulásának és nyelvhasználatának.
|
Lajtai Ádám |
2025. április 9. (szerda) 17‒18.30 ELTE BTK R épület 431-es terem
|
|
A digitális tanuló
A második foglalkozás során a tanulókat állítjuk a középpontba, és megnézzük, hogy milyen módon tudunk a meglévő képességeikre építeni a tanórákon vagy azokon kívül, illetve hogyan tudjuk őket bevonni a tanulási folyamatba. Tanítványaim számos alkalommal kaptak olyan kreatív feladatot, amelynek eredményét szívesen megosztom a nyelvszakos hallgatókkal, akik egyúttal bepillantást nyerhetnek a munkafolyamatokba is. Reményeim szerint az interaktív foglalkozáson a résztvevők is megosztják majd saját tanári vagy tanulói tapasztalataikat és élményeiket a digitális eszközhasználat terén. |
Elekes Katalin |
2025. április 15. (kedd), 15.00‒16.30 III. em. 9-es terem |