Digitális nagyköveti program
Digitális nagyköveti program
A program az RRF-2.1.2-21-2022-00023 sz. „Gyakorlatorientált felsőfokú képzés infrastrukturális és készségfejlesztés az ELTE-n" c. projekt keretében valósul meg.
Mi a program célja?
A Digitális nagyköveti program célja a tanár szakos egyetemi hallgatók támogatása az oktatásban alkalmazható digitális megoldások használatában a tanulási-tanítási folyamatban. A program fő feladatai közé tartozik a tanár szakos hallgatók motiválása a digitális eszközhasználatra; az élethosszig tartó tanulás képességének a fejlesztése online tanulási formák segítségével; a szaktárgyhoz kapcsolódó digitális felületek, alkalmazások megismerésének a segítése; a magabiztos és hatékony digitális eszközhasználat kialakítása, az online tanulási formák integrálása az oktatásba.
Kik a digitális nagykövetek?
Digitális nagykövetek azok az egyetemi oktatók, gyakorlóintézményi vezetőpedagógusok és tanár szakos hallgatók, akik folyamatosan lépést tartanak az oktatástechnológiai újdonságokkal, értik a digitális megoldások hatását a szaktárgyi feladatokra és saját tudásukra, valamint képesek diákjaikat is felkészíteni a digitális eszközök használatára, online tanulási formák megvalósítására.
Nagykövetek
Szeretne jógyakorlatokat megismerni a digitális eszközök, szoftverek oktatási alkalmazásáról? Konkrét kérdése van a digitális eszközök oktatási alkalmazásával kapcsolatban? Szeretne tanácsot kérni, hogy alkalmazhatná hatékonyan saját szaktárgyában a digitális eszközöket? Jelentkezzen fogadóórára nagyköveteinkhez!
|
|
Hollóy Zsolt ELTE BTK
Hollóy Zsolt vagyok, az ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék oktatója. Kutatási területeim az alkalmazott nyelvészet és az anyanyelv-pedagógia, a vizsgálataim középpontjában az osztálytermi kommunikáció elemzése áll. Szakmódszertanos oktatóként arra törekszem a munkám során, hogy a hallgatókkal közösen keressük azokat az utakat, amelyek révén a tanulók aktív részeseivé válhatnak a tanóráknak, a tanórai interakcióknak.
Jelentkezés online fogadóórára: holloy.zsolt@btk.elte.hu A fogadóóra időpontjai: kéthetente kedden 10‒10.45, előzetes bejelentkezés szükséges
|
|
|
Telbisz Tamás ELTE TTK
Telbisz Tamás vagyok, az ELTE TTK Természetföldrajzi Tanszék egyetemi docense. Fő érdeklődési területem a természetföldrajz, azon belül is elsősorban a karsztok és a vulkánok, de igazából „mindenevő” vagyok. Szeretem a régi térképek szagát és tapintását, de azért a jelen és a jövő a térinformatikáé – egyetemi oktatóként és kutatóként régóta foglalkozom ezzel a területtel, és úgy gondolom, hogy a leendő (földrajz)tanárok digitális képzésének is fontos eleme kell legyen, hogy a különböző térinformatikai alkalmazásokban otthon legyenek.
Jelentkezés online fogadóórára: tamas.telbisz@ttk.elte.hu A fogadóóra időpontjai: kéthetente csütörtökön 9–9.45, előzetes bejelentkezés szükséges
|
Nyakas Tünde ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola
Nyakas Tünde vagyok, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola francia nyelvi vezetőtanára, 2016 óta mesterpedagógus. Digitális mindenevőként határoznám meg magam: ami felkelti az érdeklődésem, azt tesztelem a gyakorlatban. A digitális eszközök profi tartalomkészítő lehetőségeket adnak a tanár és a tanuló kezébe. Szeretem ezeket úgy bevetni, hogy segítsék a nyelvi csoportot az alkotó kommunikációban és a csapatépítésben.
Jelentkezés online fogadóórára: nyakas.tunde@radnoti.elte.hu A fogadóóra időpontjai: kéthetente hétfőn 14‒14.45, előzetes bejelentkezés szükséges
|
|
Szatmári Kálmán ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola szatmari.kalman@radnoti.elte.hu
Szatmári Kálmán matematika-fizika-számítástechnika szakos tanár vagyok és 1997 óta az ELTE Radnóti Miklós Gyakorlós Általános Iskola és Gyakorló Gimnázium informatika vezetőtanára és mesterpedagógusa. Érdeklődési köröm a Microbitekkel megvalósítható oktatási projektek, például padlórobotok, karácsonyi ledes fényjátékok készítése. Több tanárképzést, tréninget vezettem és részt vettem a „Programozd a jövőd!” projektben is, ahol általános és középiskolás diákoknak tartottam robotika és 3D tervezés foglakozásokat. Nagy gyakorlatom van az informatika tanításában, ezért bátran forduljatok hozzám, ha segítségre, konzultációra van szükségetek.
Jelentkezés online fogadóórára: szatmari.kalman@radnoti.elte.hu A fogadóóra időpontjai: kéthetente szerdán 14‒14.45, előzetes bejelentkezés szükséges
|
|
|
Gerák Zsófia magyar-angol szakos hallgató
Gerák Zsófia vagyok, végzős magyar-angol szakos hallgató. A tanítási gyakorlataim során visszatérő tapasztalatom volt, hogy a diákok nyitottak voltak a digitális megoldásokra, és ezek hatékony segítségül szolgáltak a munkám során. Úgy gondolom, a tanároknak ma már elengedhetetlen, hogy a digitális világban naprakész tudással rendelkezzenek, így a diákok digitális kompetenciáit is képesek legyenek fejleszteni.
Jelentkezés online fogadóórára: gerakzsofi@student.elte.hu A fogadóóra időpontjai: kéthetente kedden 8–8.45, előzetes bejelentkezés szükséges |
|
Széchényi Ágnes Virág matematika-testnevelő tanár szakos hallgató szagnesvirag@student.elte.hu
Széchényi Ágnes Virág vagyok negyedéves matematika és testnevelő szakos hallgató az ELTE-n. Ha bár a szakjaimat elnézve nem ezeket a legkönnyebb digitális eszközökkel támogatni, de ahogyan minden tantárgynál, ezeknél is megoldható. Szerintem egy tanárnak vagy bárkinek, aki izgalmasabbá szeretné tenni a nevelést fontos, hogy jártas legyen ilyen témákban.
Jelentkezés online fogadóórára: szagnesvirag@student.elte.hu A fogadóóra időpontjai: kéthetente szerdán 13.30-14-15, előzetes bejelentkezés szükséges |
A 2024/2025-ös tanév őszi félévében a Digitális nagyköveti program az alábbi tematikus foglalkozások ajánlja. Szeretettel várunk minden tanárszakos hallgatót, szakmódszertanos oktatót, gyakorlóiskolai vezetőtanárt és partnerintézményi mentortanárt! A jelentkezéshez töltse ki az online űrlapot!
Tematikus foglalkozás |
Oktató |
Időpont és helyszín |
Jelentkezési űrlap
|
Alkotás, támogatás, csapatépítés – digitális eszközök a nyelvi csoportok életében (interaktív foglalkozás és előadás idegen nyelvet tanítóknak)
Az első foglalkozáson a hallgatókat önismereti kalandra invitálom: vázoljuk fel közösen digitális arcélünket és járjuk körbe azt, hogy az általunk ismert és kedvelt digitális eszközök hogyan alkalmazhatók a nyelvoktatásban. A foglalkozás második felében saját tapasztalataim alapján azt mutatom meg, hogyan szolgálhatják a különféle eszközök a tanulók támogatását, egyéni és közös alkotását, valamint a csapatépítést. |
Nyakas Tünde |
Időpont: 2024. október 7. (hétfő) 15:30‒17.00
Helyszín: ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola, I. emelet 36. |
|
A kommunikációs kompetencia fejlesztése a tanórán IKT-eszközökkel 1. (szóbeli szövegek alkotása és értése, hallásértés)
A tematikus foglalkozás középpontjában a tanulók kommunikációs készségeinek IKT-eszközökkel támogatott tanórai fejlesztése áll. A foglalkozáson a résztvevők az oktató segítségével közösen alkotnak olyan óraterveket, amelyek magukba foglalják a tanulók szóbeli szövegalkotásának és -értésének IKT-eszközökkel való fejlesztését. A résztvevők számos interaktív, IKT-eszközökre épülő feladatötlettel gazdagodhatnak, amelyek tantárgytól függetlenül segíthetik tanulóik kommunikációs képességeinek a fejlesztését. A foglalkozás hasznos lehet minden olyan hallgató számára, akik szeretnék tanulóikat a tanórai interakciók aktív részeseivé tenni. |
Hollóy Zsolt |
Időpont: 2024. október 8. (kedd) 15:30‒17:00
Helyszín: Online, MS Teams |
|
Mikrovezérlés modellezése
A mindennapi életben használt elektronikus eszközeinket vezérlőjelek működtetik. A BBC Microbit alkalmas arra, hogy a magunk által készített eszközök vezérlését megoldjuk. A workshopon a tremorméter, a stopper, a reakcióidő mérés, a távirányítós autó vezérlését mutatjuk meg, amely a fizika, természetismeret, robotika idevágó ismereteinek megértését teszi élményszerűvé. A részvétel ajánlott fizika, természetismeret, digitális kultúra tanároknak és jelölteknek. |
Szatmári Kálmán |
Időpont: 2024. október 15. (kedd) 15:00‒16:30
Helyszín: ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola, 26. terem (számítástechnika) |
|
Óralátogatás és óramegbeszélés egy 11-es franciás csoportban (francia nyelvet tanítóknak)
A résztvevők egy digitális elemet is tartalmazó tanórát figyelhetnek meg, majd lehetőség nyílik a tanóra megbeszélésére, reflektív elemzésére. |
Nyakas Tünde
|
Időpont: 2024. október 16. (szerda) 13:20‒14:50
Helyszín: ELTE Radnóti Miklós Gyakorlóiskola, alagsor 80. |
|
Online térképek és GPS az oktatásban
Szeretsz túrázni, utazni? Akkor nyilván szükséged van online térképekre és GPS-re. Nézzük meg, hogy mi áll ezek mögött, hogyan lehet ezeket okosan használni, akár offline módon is. Jól jöhet ez a tanárnak is, például egy osztálykirándulás interaktív térképéhez, de diákokkal is klassz online térképeket lehet készíttetni, meg érdekes adatokat kibányászni a térképekről… |
Telbisz Tamás |
Időpont: 2024. október 21. (hétfő) 16:00‒17.30
Helyszín: ELTE TTK Déli Tömb 1-313 |
|
MI és a földrajz
A mesterséges intelligencia (MI) mindenhová bekúszik. A földrajzban is sok helyen jelen van. Megnézzük, hogy milyen földrajzi feladatokhoz használhatjuk a mindennapokban a mesterséges intelligenciát (és mire nem), valamint azt is, hogy a „profik” milyen földrajzi kötődésű témákban, hogyan használják a különböző MI-módszereket. |
Telbisz Tamás |
Időpont: 2024. november 4. (hétfő) 16:00‒17:30
Helyszín: ELTE TTK Déli Tömb 1-313 |
|
A kommunikációs kompetencia fejlesztése a tanórán IKT-eszközökkel 2. (digitális írásbeli szövegek alkotása és megértése)
A tematikus foglalkozás középpontjában a tanulói digitális íráskészség és szövegértés fejlesztése áll. A foglalkozáson a résztvevők megismerik a digitális szövegek megalkotásának és megértésének elméleti szempontjait, majd az oktató segítségével közösen alkotnak olyan óraterveket, amelyek magukba foglalják a tanulók digitális írásbeli szövegalkotását és szövegértését fejlesztő gyakorlatokat. A foglalkozás hasznos lehet minden olyan hallgató számára, akik segíteni szeretnének tanulóikat a digitális térben való hatékony kommunikációban. |
Hollóy Zsolt |
Időpont: 2024. november 5. (kedd) 17‒18:30
Helyszín: Online, MS Teams |
|
Python programozás tanítási tapasztalatai a digitális kultúra órákon
A NAT2020 és az aktuális érettségi szabályzat határozza meg a digitális kultúra azon követelményét, hogy mindenkinek el kell sajátítani egy formális programozási nyelv alapjait. A választható nyelvek között van a Python is, ennek a nyelvnek egy lehetséges tantervét (Flowgorithm, micropython, Turtle, online feladattár), oktatási tapasztalatát osztom meg az érdeklődőkkel és várom azokat is, akik már megtapasztalták ezen téma oktatásának nehézségeit. A részvétel ajánlott digitális kultúra tanárjelölteknek és tanároknak is. |
Szatmári Kálmán |
Időpont: 2024. november 13. (szerda) 15–16:30
Helyszín: Online, MS Teams |